Sawasdee Laos!

2 augustus 2016 - Luang Prabang, Laos

Jullie reacties zijn zo leuk en lief! Via mijn blog, via fb, en via whatsapp. Zo raak ik nog meer gemotiveerd om te schrijven.

Vrijdag 29 juli
Met pijn in mijn hart laat ik Thailand achter. Het land waar ik nu voor de derde keer ben maar weer op een andere manier heb gezien. Toch een zwak voor heb. Het zal ook zeker niet de laatste keer zijn dat ik hier kom denk ik. Een nieuw avontuur voor de boeg... Na een uurtje vliegen ben ik gewoon al in Laos! Met een klein vliegtuigje zijn we aangekomen. Ik moet even gauw een visum regelen en dat is zo gepiept. Die ziet er mooi uit, maar goed als je het daar voor moet doen;-) Ook dit hostel ziet er een beetje verwaarloosd uit als je aan het begin van de straat staat. En dan loop je verder... Ineens sta ik in een omgeving aan het water, met open rieten huisjes/bungalows, een gezellig uitziend restaurant, bedden met klamboes. Het ziet er gewoon fantastisch uit. Uitzicht op de Nam Khan rivier en aan de andere kant de bergen van Luang Prabang. Dat alles voor wederom €6,70 per nacht. Ik lach me kapot! Een vriendelijke, maar zatte, Frans sprekende Belg begint te vertellen alsof de tent van hem is. Hij blijkt een vriend van de eigenaar. Het is donker en wil nog even naar het dorp. Uiteindelijk besluit ik te wachten tot morgen... slimme ik.

Zaterdag 30 juli
Heerlijk geslapen! Deze bedden zijn fijn zeg... even douchen in de "buitenlucht". En daarna is het tijd om even te ontspannen. Ik lees nog wat in mijn boek, fijn om even een dagje tussendoor rustig aan te doen. Heb het idee dat het hier sowieso tam blijft en heb ook besloten dat ik Laos vrij snel wil verlaten. Geen Vang Vieng of Vientiane... Hopla door naar Vietnam na het weekend! Een fiets kan ik huren bij mijn hostel. Dan fiets je daar... in Laos... ik moet het even op me in laten werken. Dat is grappig! Gelukkig gaat het verkeer hier ook rechts ipv links zoals in Thailand, scheelt weer. Het dorp is gezellig. Een prettige sfeer en een mooi uitzicht vanuit een bergtop. Super de Mekong rivier! Toch gezien nu ondanks dat ik er niet overheen ben gevaren volgens het originele idee. Morgen staat op de planning, grotten en watervallen. Ik wil altijd watervallen zien ;-) In Australië wel 10 gezien, maar krijg er nooit genoeg van.

Zondag 31 juli
Wat een rotnacht! Ondanks de fijne bedden, daar lag het niet aan. Mijn Aziatische kamergenoot uit Hongkong vond het niet echt nodig om rustig aan te doen voor mij en mijn kamergenoten. Loopt als een koe door de kamer en flikkert ook nog een keer uit bed toen hij uit het stapelbed wilde klimmen, want zijn telefoon was gevallen... Verder, een fijne dag! Leuke aansluiting hier gevonden in dit hostel. Een heerlijk alternatieve (Lees ouwe hippie) Amerikaanse dame, Mollie. Een Amerikaanse meid, Ember. Een laid back Zuid Afrikaanse meid, Mianca. Een toffe Engelse meid, Becky (Ik ben gek op Engelsen) en een Aussie, Rian. Wat een gevarieerde mensen, zo fijn! Ik ga met Rian en Ember naar de Tad Sai waterval. We komen er aan en vinden het tegenvallen... Hmmmm als dit het is? Het lijkt wel een openbaar zwembad! Wat een gekkenhuis! Ik zie een pad lopen wat je amper een pad kan noemen. Ik stel voor om eens een kijkje te nemen. We komen al mooie stukken waterval tegen onderweg, maar ik ben nog niet tevreden, dat kan beter. Onderweg zeg ik nog tegen Ember en Rian: " Wat een goed idee, ben blij dat we dit doen" Als reactie:" Uh, het was jou idee, we zien wel of het een goed idee was". Ik moet erom lachen en dacht, ik weet het zeker! Na een paar honderd meter komen we een prachtige waterval tegen! Aan alle kanten komt het water met flinke stroom naar beneden. Wwhhaaaa, kijk dit wilde ik zien! We besluiten het water in te gaan en even te genieten van de omgeving en de rust. Er is hier NIEMAND! 'Savonds met de bende van ellende een sunset cruise gemaakt over de Mekong rivier, het was zo mooi en groen, echt bijzonder. Bergen op de achtergrond, kleine huisjes aan de oever, bootjes op het water. Een Mojito erbij... ik weet wat jullie denken, het was er maar 1, echt waar! Daarna een hapje gegeten. Wat een avond. De bende van ellende blijkt nog gekker dan ik dacht. Mianca heeft nog wiet gescoord ergens gister en er wordt een blowtje gerookt. Wat een mensen... super! Het was eerst aftasten met deze mensen maar het wordt steeds beter. "F*ck this and f*ck that, Do whatever you wanna do, you're travelling. Who gives a sh*t..." Hahaha, maar ik hou ervan!

Maandag 1 augustus
Ik kan niet anders zeggen, Laos is "growing on me". Luang Prabang is fijn! Deze stad staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO en dat vindt je overal terug. Moest eraan wennen, het is goed gekomen. Laat die Gibbon experience maar zitten... Hoewel slapen in een boomhut op 150m hoogte ook leuk was geweest. De Engelse Becky is naar huis vertrokken deze morgen en de rest van ons besluiten om te gaan ontbijten in het dorp. We zitten in een theehuisje, maar allemaal een beetje sloom. Het weer is zonnig en erg warm vandaag en wil met Bianca naar de grotten waar ik gister niet ben geweest. Na wat rondgestruind te hebben door het dorp wil iedereen op aanraden van een dame uit het theehuisje toch mee naar de grotten. We trekken een bootmannetje aan zijn jas, betalen belachelijk veel geld en gaan dan 2 uurtjes in een boot naar de grotten. Yes, nog een keer de Mekong rivier over!
De grotten zijn indrukwekkend! Honderden kleine boeddha's in de grotten. Je krijgt een lampje mee om het allemaal te bekijken. Eigenlijk ben ik een beetje een cultuur barbaar, kijk links, kijk rechts... Oooh jaaa mooi! Kunnen we weer gaan? Maar daarvoor hebben we natuurlijk niet 2 uur over de Mekong rivier gevaren.
Morgen tegen de avond vertrek ik naar Vietnam waar ik vermoedelijk vrij lang zal blijven. Waarschijnlijk een week of 2. Wordt het daarna nog een week Cambodja om de circel af te maken? Of vlieg ik naar Timor Leste om Australische vrienden te bezoeken? Ik heb nog tijd om erover na te denken... Wie weet ga ik geen enkel ander land meer bereizen en blijf ik tot het einde in Vietnam. Tips zijn welkom!

Dinsdag 2 augustus
Douchen, tas inpakken, ontbijten, niet te veel doen en wachten tot je naar het vliegveld kan gaan. Vanavond vlieg ik naar Hanoi-Vietnam. Toevallig zit de prettige gestoorde Mollie (echt een fantastisch mens) ook in het vliegtuig naar Hanoi. Ze bood me aan om eventueel in haar kamer te verblijven in Hanoi zodat het me geen geld kost. Super lief, maar ik zoek wel een hosteltje ergens in Old Quarters. Waar ik niet elke dag de rupsen van mijn handdoek hoef te slaan voor het douchen en de spinnen niet lijken op pluisjes. Na 5 dagen in open huisjes ben ik daar wel even klaar mee. Mooi hoor, maar even klaar. Gewoon een afgesloten kamer, liefst met airco, delen geen probleem... Wel neem ik lieve Mollie vanavond mee voor een hapje Vietnamese streetfood. See you in Vietnam!!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne:
    Hey Linds,

Wat heerlijk om te lezen hoe vrij je je voelt en snel thuis voelt in Laos! En wat een mooie foto's ook weer! Geweldig lieverdje! Op naar het volgende verhaal!

Dikke Laos knuffel!
  2. Paps:
    2 augustus 2016
    Fijn dat je het naar je zin hebt meid.
    Ben trots op je dat je dit allemaal in je uppie doet.Nog veel plezier daar.
    Missen je wel hoor. Love you....Papa Rix
  3. Jeroen:
    2 augustus 2016
    Goed om te lezen dat je zo geniet. Life's good! Veel plezier in Vietnam. Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag en foto's! Groetjes, Jeroen
  4. Mamske:
    2 augustus 2016
    Lindsay! Dat is echt iets voor jou: De Bende van Ellende! Als je het maar leuk en gezellig hebt! Fijn dat je het naar je zin hebt. Ben ook benieuwd hoe jij het straks in Vietnam vindt. Goeie reis en......uitkijken! Dikke kus!
  5. Bernadette:
    2 augustus 2016
    Hey Lindsay! Heerlijk om je verhalen te lezen. Wat een mooie reis. Geniet ervan! Ik zou Cambodja zeker ook meepikken. Angkor Wat is prachtig! Groetjes Bernadette
  6. Sabje:
    2 augustus 2016
    Hee Lindsje, haha ik zie het echt allemaal voor me. Heerlijk om te lezen en leuk zeg al die nieuwe ontmoetingen met mensen over de hele wereld. Ik kan niet wachten op een kookcursus van je :0 enjoy the ride dikke kus
  7. Hans en Ingrid:
    2 augustus 2016
    Hey Lindsay, Heerlijk om je avonturen te lezen! Dit is het ware reizen, landen beleven en fijne mensen ontmoeten. we kijken al uit naar je volgende reisverhaal.
  8. Bas Goossens:
    2 augustus 2016
    Hey lindsay, weer onderweg zie ik :-)! Leuke verhalen en mooie foto's...niks te klagen jij haha. Goed bezig en geniet er nog effe van...X ik
  9. Frank Fonken:
    Ha Lindsay,

Wat een leuke reis maak je. Sommige dingen heel herkenbaar. Viet nam zal je zeker bevallen!
    Je verhalen zijn super om te lezen, geniet er verder van en je hoort nog van me.

GRT

Frank
  10. Hampie:
    3 augustus 2016
    Alweer een woensdag cappucino zonder Lindsay,, saai hoor. Goed te horen dat je het zo fijn hebt.
    Greetz,
  11. Danielle Pullens:
    3 augustus 2016
    Geweldig lieve Lindsay om dit allemaal te lezen met heel veel plezier Wat gaaf wat je er allemaal meemaakt! Ik volg je op de voet haha, enjoy the trip! Xxx
  12. Anelissa:
    7 augustus 2016
    Hey BB.. Wat leuk alle verhalen die je schrijft! Ik ben een beetje jealours op jou maar je weet dat is omdat ik graag met jou wou gaan ;) ik weet zeker dat je van alles kan genieten en dit maakt mij heel blij! Ik mis jou... Xx