We gaan nog niet naar huis...

20 augustus 2016 - Quán Thánh, Vietnam

Vrijdag 12 augustus
Vandaag bestaat uit rondkijken in Dalat, niet te veel doen eigenlijk. De omgeving is er bijzonder en erg mooi. Er blijken mooie watervallen te zijn en je kan er ook een georganiseerde trip canyoning doen. Weet je, ik heb daar eigenlijk helemaal geen zin in... Dit wordt een rustige dag! Ik maak kennis met de Australische Ryan die op de motor aan komt rijden. Wordt vrij veel gedaan merk ik wel. Ook de Zuid Afrikaanse Simon en Doug komen op de motor en samen gaan we lunchen. De laatste twee zijn expats die Engelse les geven in Saigon, Vietnam. Dat lijkt me nou wel wat, lesgeven in een ander land. Savonds hebben we ook in dit hostel een leuk "familiediner". Het is hartstikke gezellig hoor! Ik moet gaan nadenken over wat te doen... verlengen of...? Later op de avond heb ik contact met de Motormuizen. Ze hebben weer grootse verhalen. Betsy, (ja de motoren hebben namen en scheren is verboden, niet voor mij overigens;-)) is in brand gevlogen en overleden. Eli rijdt ook nog per ongeluk een hond dood en ze balen dat ik er niet meer ben. Ik wil ook terug, Dalat is een tijdsverspilling voor mij geweest, heb er weinig gedaan, maar ach... het was wel leuk! Na het telefoongesprek zijn we erover uit, ik ga terug naar de Motormuizen. Vlug boek ik mijn tickets, via Saigon en Dong Hoi ga ik terug naar het midden van Vietnam, Phong Na national park. Vroeg op!

Zaterdag 13 augustus
Om 5 uur sta ik op en ga naar het vliegveld. Ik kom aan in Ho Chi Minh City, voormalig Saigon en besteed daar de middag tot ik vanavond naar Dong Hoi vlieg. Een paar oudere koppels uit Australië waar ik mee aan de praat raak adviseren om me te laten afzetten in District 1. Daar zit van alles en zou leuk moeten zijn. Hmmm, skydeck in HCMC, daar heb ik over gelezen en dat wil ik zien. Een waanzinnig uitzicht krijg ik kado en zie hoe groot de stad is. Nu is het licht, maar vanavond vanuit het vliegtuig zie ik het in het donker. Nog 1 vlucht te gaan! Eindelijk na een lange dag kom ik aan bij het hostel in Phong Na en daar zitten ze dan, de heren aan een biertje. Ik wandel binnen en zeg:" Honey, I am home!" Direct staat mijn drankje ook klaar en de beste verhalen komen weer naar boven. Ze houden me voor de gek dat we gaan bungeejumpen morgen. Ja die zijn zeker niet goed bij hun hoofd, echt niet! Het was een grap, we gaan lekker hiken morgen naar de jungle, grotten bezoeken. Optijd naar bed, een pittige dag morgen!

Zondag 14 augustus
Yes! Een lekkere tocht voor de boeg!! Vroeg aan het ontbijt. Dan worden we opgehaald door een busje en onze gids voor de dag. Zijn naam is Hong. Uiteraard eerst een papiertje ondertekenen. (Eigen risico als je mee wil lopen.) Schoenen wisselen en gaan! We starten met 10 personen. Het begint meteen pittig en na de eerste 200 meter vallen er al 3 af. Wow... zoiets als vandaag heb ik nog niet eerder gezien. Waanzinnige valleien, mooi uitzicht, en grotten zoals je ze alleen uit een film zou kennen. Bizar!! We lopen door de jungle en onze gids Hong rent zo ongeveer over de rotsen en valleien en klimstukken heen. Ik vind het pittig hoor... Maar super leuk! De eerste grot begint met flink door de jungle klimmen en klauteren voor we er zijn. We krijgen helmen met lampjes en daar gaan we dan. Door het water... omhoog en omlaag. Hier en daar uitleg over hoe we dit moeten doen. We gaan ruim 700m de grot in die maar liefst 5,5 km diep is. De lampjes gaan uit en we begrijpen waarom dit een Dark cave is. Complete duisternis, je ziet echt niets! We bezoeken de tweede grot. Hier moet je zwemmen als je er naar binnen wil. Hop, lampjes weer op en zwemmen maar. Bbrrr koud! We komen aan bij een stuk rots aan waar we op gaan zitten en weer gaan de lampjes uit. Helemaal donker en je hoort niets anders dan water uit de grotten druppelen. Fantastisch, doe de lampjes maar weer aan voordat er iets aan mijn tenen zit te knabbelen!
We gaan terug en een heerlijke lunch staat te wachten. We mogen zelf loempia's rollen met rijstpapier. Weer nieuwe ideetjes en smaken! Na de lunch is het nog een tocht terug. Aan het einde staat er een biertje op ons te wachten. Wat een dag... 'Savonds kunnen we niks meer, gesloopt zijn we. Al met al een mooi dagje! ;-)

Maandag 15 augustus
Op de motor verder vandaag. Eli heeft besloten zijn motor (Betsy) te verkopen en dat wij elkaar weer treffen in Hanoi. Hij neemt de nachtbus. Eli, Simon en ik gaan op de motor verder. Het is een lange, mooie tocht. Omdat we wegen goed zijn en we flink vooruit gang maken hebben we besloten meer km te maken. Ipv 180 km, 270 km vandaag. Het is grappig om te zien, kinderen die vanuit allerlei steegjes op ons af komen rennen, zwaaien en weer terug rennen. Maar ook mensen die nog amper een westers iemand hebben gezien. Er worden foto's en filmpjes van ons gemaakt. Vooral de lange Europese mannen met hun blauwe ogen vallen op. Voor wat, hoort wat... ik maak ook foto's van ze!! Eindelijk na een lange tocht komen we aan in een klein dorp. Snel pakken we een hotelletje met zijn drieën, eten wat broodjes en een noodlesoepje... Alles is namelijk helemaal donker na 20.00 uur, niks meer te vinden.

Dinsdag 16 augustus
Aangezien er gister al niks te verkrijgen was in het dorp besluiten we alvast te gaan rijden en onderweg te gaan ontbijten. We komen in een ander dorp aan en we stappen van de motor. Een beetje onhandig stap ik af en hinkel, hinkel... Hopla, Lindsay brand haar kuit aan de uitlaat van de andere motor! Wow... dat doet pijn, kan alles wel bij elkaar vloeken!! Direct ondernemen de boys actie en kopen flessen water en gieten het over de wond. Bah, tweede graads verbrand. Er zit gelukkig een pharmacie in de straat en direct wordt de tam tam ingezet om de best Engels sprekende local op te trommelen. Welgeteld 10 woorden Engels, maar zinnetjes als: "Is good for you, less pain, no burn" stellen mij een beetje gerust. Krijg een verkoelend schuim op de wond, desinfecterend jodium en wat gekneusde planten (zie foto) in een verband. Oeff, dit kan een lekker litteken opleveren. Ook wel Vietnamese tattoo genoemd. (Er waren al wat mensen die dachten dat ik serieus een tattoo had laten zetten) Ook nog een haffel medicijnen mee waarvan we later wel googlen wat het is. Vanavond zien we wel hoe het eruit ziet. Gas geven vandaag nog een 200km te gaan... Een pittige tocht, slechte wegen etc. We komen aan in het hostel en al snel staat Eli er om ons te verwelkomen. Om het te vieren gaan we uiteraard lekker eten en een dansje wagen ergens.

Woensdag 17 augustus
Met zijn vieren boeken we een fijn hotel om te lammen aan het zwembad en te genieten van wat we gedaan hebben. Ik heb nu nog een week te gaan, zonder plannen. Het weer wordt slechter met stormen en tyfoons. Veel tours naar Halong Bay en Sapa zijn afgelast. ( En ik ook al geweest ben) Ik ga eerst even een paar dagen relaxen in dit fijne hotel... Snel zullen jullie horen van de volgende plannen!!!

1. Luc:
    20 augustus 2016
    Het is echt fantastisch wat je allemaal mee aan het maken bent. Je beschrijft het leuk en daardoor kan ik me je inbeelden achterop een motor over kleine wegen en tussen indrukwekkende natuur Aub geen brandwonden meer!
  2. Jezus je zus:
    20 augustus 2016
    Was weer leuk, zussie! Maar ben blij als je er volgende week weer bent! Dikke kus xxx
  3. Paps:
    20 augustus 2016
    Leuk geschreven schat. Heb een gruwelijke hekel aan boeken lezen,maar dit vind ik zo goed ,net alsof ik er zelf bij ben. Denk dat je beter schrijfster kunt worden. Nog veel plezier,en denk erom hè. Gr.Paps.
  4. Mamske:
    20 augustus 2016
    Lindjse! Heb je een blijvende herinnering op je kuit van deze reis....Maar 1 is wel genoeg! Geniet nog van je laatste week! En.......Uitkijken! Dikke kus!
  5. Tante Carry 😘:
    20 augustus 2016
    Nichtje!! Top wat jij allemaal meemaakt. Maar 1 zo'n vet aandenken op je kuit is wel genoeg Geniet nog even, blijf goed uitkijken dan zien we jou volgende week. Dikke kussss