Viñalez aqui!

4 augustus 2018 - Vinales, Cuba

27 juli 2018

Smorgens na het ontbijt even wat geld gewisseld. En nog gauw een wifi plek opgezocht. Wat een drama mensen, niet te doen. Wat zijn wij verwend! Overal in de wereld bestaat het, ookal valt de electriciteit uit, later is het er weer. Cuba, no way... Zoek maar waar het is, een pleintje of wat dan ook. Het complete dorp/stad zit dan zonder electriciteit.

Om 11.30 gaan we, Martijn, Thijs en ik naar Viñalez. 3 uur later zijn we dan aangekomen. De casa waar Thijs en ik zitten heeft letterlijk aan de overkant van de straat bij de neef van onze casa een kamer gekregen. Super handig!

We lopen het dorp in en we voelen al direct dat het anders is dan Havana. Veel kleiner, minder druk. Veel met paard en wagen. Oude auto's, brommers, fietsen... En iets wat lijkt op een fiets maar met van alles en nog wat aan elkaar gelast is. Geweldig!

Bij onze casa hebben we geregeld dat we morgen kunnen gaan paardrijden, schijnt een top tour te zijn. En uiteraard is Lindsay dan helemaal in haar element en kan Thijs mooi zijn trucjes van zijn paardrijlesje laten zien. Martijn zegt ook een lesje of wat gehad te hebben als kind. Moet goedkomen dit!

We eten wat, we drinken en gaan daarna naar een straat die volledig is afgezet. De stoelen en tafels staan op de straat. Er begint ineens een salsa band te spelen. De grill staat op straat. Cuba Libre, Pina colada, capiriña, daiquiri, bier... Het is vrij goedkoop. We eten dan ook een lekker ribbetje van de grill.

Lekker muziekje, drankje en goed eten. Wij zijn gelukkige mensen. Niet te laat naar bed. Morgen een tochtje te paard!

28 juli 2018

Optijd op! Het was koud vannacht, want de electriciteit was uitgevallen en vannacht ook ergens weer aangegaan maar dat ding stond op 17 graden. Man man man...

Ontbijt, top! Lekker pannenkoekjes, tosti, koffie, fruit, kaas, ham, marmelade. Kan niet beter!

Daar gaan we dan, een toer van 5 uurtjes op een mak paardje. Maakt me niet uit, een paard is een paard, ik kan mijn lol weer op.

Het is 10 min lopen en we kunnen meteen op het paard. De paarden zijn aan de magere kant, maar sterk en gespierd. Na een half uurtje hebben we gemerkt dat het helemaal geen suf toertje is met makke paarden. De gids heeft door dat ik wel op een paard kan blijven zitten en de jongens niet te bang zijn. Hij zet zijn paard in draf en zegt, semi automatic horse, they know the way. No worries. Martijn jut me een beetje op en wil mij voorbij. Nou, dat gaat ff niet gebeuren en het zet mijn Mojito in galop. Jawel, je leest het goed. Mojito heet mij paardje. En daarmee is de toon gezet. We maken onze eigen toer wel minder mak. Galopje hier en daar, lekker draven. En de mannen klagen dat ze dingen voelen die ze niet horen te voelen. Hahaha, ja ik ga natuurlijk stuk! Maar moet zeggen, mijn complimenten naar de heren. Niet te bang, lekker gasgeven. Onze gids krijgt onderweg een biertje aangeboden en zo zitten we smorgens om 9.45u al een biertje te delen. Op het paard. Moet niet gekker worden hier in dit land.

We zien de koffie plantages en krijgen leuke info hier over. Thijs is nu in zijn element en vindt dit natuurlijk geweldig. Info over zijn hobby. Over een paar maanden gaan ze oogsten. De planten zijn zo'n 2,5 meter hoog en als ze gaan oogsten dan oogsten ze elke week. En dan drogen ze de lading 2 weken. Gewoon buiten in de zon. Elke avond gaat de lading naar binnen en weer naar buiten in de ochtend. En dat 3 maanden lang. Wat een proces. Ineens wordt het duidelijk waarom koffiebonen duur zijn uit midden Amerika. Ze scheiden de schil van de boon met een soort vijzel. Thijs proeft hoe een rauwe boon smaakt en dat de vloeistof die om de boon zit zoet is. Hij vindt dat geweldig. En onze gids vertelt over vitamine Erre. Ook wel, vitamine R. En Erre, staat voor Rum!

Wanneer we klaar zijn bij de koffie, drinken we een bakkie en gaat naar de sigarenplantages. Wist je dat er in een sigaar maar 10% nicotine zit? Wanneer ze de bladeren rollen van de sigaar bestaat dat uit alleen maar de bladeren. Er gaat niks in. Daar waar de nicotine in zit, gaat eruit. Dat zit in de naad van de plant. Deze trekken ze eruit. Wanneer de sigaar gerold is, moet de sigaar ook drogen. Dit heeft wat tijd nodig. De mannen roken maar weer een sigaartje. En ook verder te paard wordt er vrolijk doorgepaft.

Eenmaal terug begint het heel hard te regenen. Er komt echt veel uit de lucht vallen en de straten staan blank. Maar ja, we hebben wel weer met de Cubaan uit Havana afgesproken. Die komt een dag of 3. Ook Daniel die we ontmoette in Havana. We weer op straat en de ene kent die, die komt erbij, de andere kent die, die komt erbij en ineens zit je met 15 man. Savonds is er wat de doen in een of andere grot. Daar moeten we zijn! Oke dan, hop in de taxi en gaan met die banaan. We zijn goed en wel 15 min binnen en Martijn staat alweer een of andere battle uit te voeren op het podium. Gekkenwerk! Wel lol.

Het wordt later en later en morgenochtend staat om 7.30 ons ontbijt klaar. Het is goed het is klaar, taxi in en naar bed voor de volgende toer morgen!

29 juli 2018

Mooie dag weer. Bij het ontbijt zitten we met lange tanden alles naar binnen te duwen want we willen niet onbeleefd zijn en waren ook nog eens te laat voor ons ontbijt.

We bezoeken 2 grotten, waaronder 1 grot waar we gisteravond een drankje gedaan hebben. Vervolgens naar een plek waar er een enorme schildering op de berg staat. Met dinosaurussen en 2 mensen. Werkelijk geen idee hoe lang dat daar al is en door wie gedaan. Je kan er paardrijden, de rotsformatie beklimmen en wandelen door de omgeving. Na dit alles gaan we lekker naar het strand. Whaaaaa een helse tocht met kuilen in de weg. 60 km duurde 1,5 uur. Vreselijk... Bij aankomst was het wel erg mooi. We willen gauw wat eten. Uh dat even werd een uur wachten. Nog even plonzen en opdrogen want er komt weer een fikse regen en onweersbui aan. Wanneer het begint te regenen gaan we terug en begint die rot autorit weer. We zouden nog voor een zonsondergang gaan vanavond, maar weet niet of dat erin zit..

Na het douchen gaan we nog voor de zonsondergang naar een uitkijkpunt. Geen zonsondergang door het slechte weer, maar wel een mooi uitkijkpunt.

We gaan weer het dorp in en daar zien we nog een aantal mensen en gaan we uiteindelijk eten met 9 man. Gezellig! Thijs en Martijn nemen het er nog even van en roken de laatste sigaartje en drinken een rummmetje. Het wordt niet laat. Morgen gaan Thijs en ik door naar Cienfuegos!!

1. Mamske:
    4 augustus 2018
    Lindsje! Druk programma zo! Ik zie dat jullie het naar je zin hebt! Ook weer een mooie reis,ondanks de slechte internet-verbindingen! Geniet er nog van samen! Dikke kus!
  2. Jezus je zus:
    4 augustus 2018
    Zuske, wat hebben jullie het druk! Neem wat koffie mee, vraagt Rik ;-)
    Geniet van de hele reis samen! Dikke kus van ons xxx
  3. Rieky Kerkhof:
    5 augustus 2018
    Wat leuk om jullie te volgen...
    Geniet ervan samen.
    Groetjes van ons