Spicy Chile

14 augustus 2017 - Santiago, Chili

Misschien herken je het wel, misschien ook niet. Landen die je op tv ziet, waarvan je denkt dat lijkt me echt te gek om daar naar toe te gaan. Helaas heb ik die te veel op mijn lijstje staan. Chili is daar zeker 1 van. Bienvenida a Chile!

8-08-2017
Deze ochtend vroeg vertrokken met de bus naar Chili. Het was 5.00 uur toen Naomi en ik opstonden en om 6.30 de bus naar Santiago de Chile moesten hebben. Ik vind het weer spannend om een nieuw land te gaan verkennen. Heb nooit eerder met de bus een landsgrens doorkruist. Eens zien hoe dat gaat. Daar kwamen we snel genoeg achter toen we Chili in kwamen. We moesten 3 keer de bus in en uit! 1x om de bus te laten controleren, 1x om de handbagage te laten controleren en ook onze grote tassen en nog een keertje om een stempel te gaan halen bij de douane. Je zal het niet geloven... In een rijtje opgesteld liepen we een ruimte in. K9 hond langs laten lopen, iedereen laten besnuffelen. Dik 1,5 uur verder en we konden weer de bus in. Eindelijk!! We leken wel een stelletje criminelen in zo'n rijtje. In 1 lijn, gezichten naar voren. Het laatste stuk tot aan Santiago de Chile was mooi zeg. Door de Andes gebergte, met sneeuw, bergpassen (zonder vangrails...) en een waanzinnig uitzicht. Eenmaal aangekomen in Santiago hadden we er wel een goed gevoel over. Mensen kwamen vriendelijk over en we werden goed geholpen. Taxi pakken en naar het hostel. Onze Spaans wordt elke dag wat beter. Heeft ook met een beetje lef te maken. Onze tolk Nicolette is er niet meer, we zijn op ons zelf aangewezen. Het hostel is groot, met hele fijne gezamenlijk ruimtes, en prima kamers. Wel een duur hostel! Als we niet in dollars betaalden maar in pesos kwam er nog een belasting bovenop van 19%. Heel stom en waren we het niet mee eens... Aangezien Hostelworld ook al een fee rekent. Dan maar met creditcard. We hebben wel ons ongenoegen uitgesproken hierover. Belachelijk! Smiddags een beetje verkennen en een biertje gedronken. Naomi en ik waren toe aan iets "gezonders". Niks Chileens aan, wel lekker, falafel! De eerste indruk is, modern, hip, mooie mensen, maar ook gemoedelijk.

9-8-2017
Deze ochtend redelijk optijd op want we willen de wandeltour doen van Tours4tips. Een organisatie die tours doen met gidsen die je betaald naar wat je het waard vindt. Vindt je de tour goed, betaal je goed, vindt je de tour niet zo goed, dan betaal je minder. Ze hebben Wally shirtjes aan, net als de figuurtjes in een tekening, of van puzzels. Zoek Wally met zijn rood/wit gestreepte shirtje. Om 10.00 uur staan we klaar om de tour langs markten en een cemetery te wandelen. We krijgen uitleg over gebouwen, over waarom er zoveel zwerfhonden zijn en waarom Chili er zo goed voor is, over de politiek van de laatste 50 jaar. Bij de cemetery wordt er verteld over verschillende grafstukken. In de grond, in de muur, grote gebouwen, sommigen met bijzondere verhalen. We zijn weer wat Chiliwijzer! Het weer is vrij frisjes en besluiten om te gaan lunchen met een groepje uit de tour. De Canadese Chris en James en de Engelse Eloise. Boeiend altijd waarom mensen reizen. Omdat je tijd en geld hebt, omdat je net klaar bent met je studie of omdat je een zomer vrij hebt... Iedereen zo zijn reden. Op aanraden van de Wally wandeltour gaan we eten bij Tio Willy. Heerlijke empenadas, een krabpudding, paëla en caviche. Een biertje gaat er na de koffie nog wel in. Ik zie een cerveceria waar ze heel veel verschillende bieren hebben. Dat lijkt iedereen een prima keuze. We kiezen allemaal voor een miniproeverij met speciaalbieren of klassieke bieren. De ene met honing, blueberry, extra hop, ongefilterd en zo nog wat smaken. Allemaal leuk! Mooi dagje, het is genoeg geweest. Morgen Valparaìso! Ooh en voor oma, ik heb het souvernirslepeltje gevonden, Chili is ook in de pocket.

10-8-2017
Aaaah nee! Het regent! Voor het eerst sinds ik op reis ben dat het regent. We besluiten om vandaag niet naar Valparaìso te gaan maar anders aan te pakken. Een andere culturele wandeltour door Santiago in de middag, de ochtend rustig aan en savonds spullen pakken om morgen naar Valparaìso te gaan. Dan blijven we er een nachtje om vervolgens door te reizen naar het noorden. Wat een strak plan, jammer van de regen, maar mag de pret niet drukken. Ik heb toch zo moeten lachen om Naomi vandaag. Ze had haar zeurmodus aan. Helemaal niet vervelend hoor, het was echt heel grappig. Na een tijdje vroeg ik of het wel lekker ging met bitchen ;-) We moesten er weer hard om lachen. Bij haar is ook alles sneller uit haar mond dan dat ze er over nagedacht heeft. Het regende wel flink in de middag tijdens de tour. Na de koffie als verzopen katjes terug naar hostel, filmpje aan en koekjes eten. Moet kunnen bij dit weer. Morgen dan toch echt naar Valparaìso, weer of geen weer!

11-8-2017
Met een rustige ochtend beginnen, er is geen haast. Een prima ontbijt in het hostel en daarna gaan we met onze tassen richting de bussen. Soms lijkt het net of mijn hersenen uitstaan. Ik heb wel 6 keer gevraagd hoe we bij de bus terminal moeten komen. Echt ongelofelijk. Na een soepel ritje komen we aan in Valparaiso. Ook alvast een busrit regelen naar San Pedro de Atacama voor morgenavond. Duurt "slechts" 24 uur! Taxi snel in en hop naar het hostel. Planeta Lindo... We werden hartelijk verwelkomt door een man die ons een sleutel van de voordeur gaf, de weg wees en wat adviezen gaf voor Valparaìso. Alles was - tranquilo - en - don't worry - it is your home. Fijn is dat wanneer het zo gaat. Echt een waanzinnig leuk hostel ook. Het maakte zelfs niet uit wanneer we uitcheckten. Het was rustig. We hadden een 8 persoons kamer voor ons alleen. Een meer dan prima dakterras en waanzinnig uitzicht over de stad. Valparaìso bestaat uit 45 heuvels en het is net of alle huisjes op elkaar gestapeld zijn. Ook hebben bijna alle straten verf of graffiti kunst tegen de muren en hebben de huizen een kleur. Heel bijzonder gezicht. Het geeft het gevoel van een hippie stadje. Vanuit de straat waar ons hostel is kunnen we ook nog de haven zien. Valparaìso heeft het allemaal, cultuur, strand, water en een heel fijne sfeer. Ook hier besluiten we om smiddags de wandeltour te doen met Wally tours 4 tips. We waren zeer tevreden over die in Santiago. Mede daarom hadden we er ook redelijke verwachtingen van. Helaas begon het heel erg te regenen, was de gids onuitstaanbaar irritant en praatte ze heel snel onverstaanbaar Engels. Ik kreeg het verhaal niet mee. Dan duren die 2,5 uur lang... Na een praatje gemaakt te hebben met een Amerikaanse man besloten we om vanavond met zijn drieën wat te gaan eten. Dat was prima, niet het meest gezellige gezelschap. Na het eten met veel te dure Pisco sour en een beleefd biertje zijn we richting ons hostel gegaan. Ik was niet helemaal fit door een verkoudheid en keelpijn, wil wel naar bed toe. Ook is Naomi goed gevallen en haar enkel bezeerd die toch al niet zo stevig is. Hhmmm, het is niet helemaal onze dag vandaag. Morgen weer een dag!

12-8-2017
Het is een nieuwe dag! Met zon en een goede nachtrust, hebben lekker lang kunnen dutten. Fijne bedden en ik voel me wat beter. Na wat getreuzel gaan we nog wat winkeltjes bekijken en koop ik een souveniertje voor thuis en een heerlijk grote sjaal. Die ga ik nog nodig hebben in San Pedro de Atacama. Het is er 'snachts erg koud en overdag zonnig en aangenaam van temperatuur. Maar eerst nog wat zonnige foto's maken hier in Valparaìso. Het ziet er toch anders uit wanneer de zon schijnt. De haven is er goed voor import en export, maar is niet de grootste, niet de mooiste, niet belangrijkste van Chili. Prachtige, kleurrijke stad, ik denk wel dat het leeft van de toerisme.
Nog even contact met mijn vrienden en vriendinnen thuis, zij gaan vandaag naar een festival met zijn allen. En vlak voor ik weg moet krijg ik mijn maatje Nordin te pakken voor videobellen. Ik hoor hen heel goed en zij mij niet. Geeft niks, ik vond het fijn om iedereen te zien en zo iets mee te krijgen van thuis. Ik stond mee te dansen in mijn hostel kamer. Werd uitgelachen door Naomi en toen deed ze nog even met me mee :-) Dat was leuk en fijn!
Nu echt tempo maken, de bus in voor 24 uur om dan aan te komen in San Pedro de Atacama. De droogste woestijn ter wereld! Wat moeten we ons daar bij voorstellen...? Ik ben weer zo nieuwsgierig! Als ik morgen in San Pedro aankom op 13 augustus dan heb ik ongeveer 17.00 km afgelegd en ben ik 26 dagen onderweg.

1. Carmen:
    14 augustus 2017
    Geweldig om zo mee te kunnen genieten van jouw verhalen. Weer een top vakantie zo te lezen. Xxx
  2. Thijs:
    14 augustus 2017
    wat een te gekke foto's weer! En was ook heel fijn om jou even gezien te hebben op het festival! Geniet ervan daar!! Kus
  3. Jeroen:
    14 augustus 2017
    Wat een heerlijke reis moet het toch zijn! Zuid-Amerika lijkt me echt prachtig. Wie weet ooit, later als de kids groot zijn ;-) Nog heel plezier en hou ons met je verhalen op de hoogte!
  4. Mamske:
    14 augustus 2017
    Lindsje! Leuk verhaal en goeie foto's. We blijven mooi mee reizen zo. Veel plezier en blijf voorzichtig. Dikke kus XXX
  5. Jezus je zus:
    14 augustus 2017
    Het ziet er weer erg leuk uit! En ik heb weer hardop moeten lachen om de "bitch" opmerking, zo doen wij Dat! Haha! Geniet er nog even van, zuske en doe voorzichtig! Ben blij als je weer thuis bent. Love you! Dikke kus xxx
  6. Frank:
    Waaaaa
  7. Marij:
    Super mooi verhaal weer Lindsay geniet nog van al je avonturen! Groetjes Marij
  8. Nordin bihaki:
    15 augustus 2017
    Helemaal top weer ! Op t juiste moment was je heel even bij ons ... erg leuk om je ff gezien en met je gedanst te hebben en dat met zo'n afstand :-)) have fun
  9. Paps:
    15 augustus 2017
    Fijn om weer iets van je te lezen,weet ik tenminste waar je uithangt. Nog maar een goede week en dan zie ik je weer. Kan niet wachten. Zorg maar eerst dat je je vakantie goed afsluit en je verhalen verder schrijft. Kus van Paps.
  10. Leny Meijer:
    16 augustus 2017
    Lindsay, dat is leuk wakker worden als jij weer een verhaal geschreven hebt , heerlijk kan ik meteen gaan lezen. vind het geweldig hoe hij alles beleefd en je je zelf steeds weer aan kan passen aan nieuwe reisgenoten, die lachen zich toch ook kapot met jouw. Ga nog ff lekker zo door, jij staat je mannetje wel. Veel groetjes van Evert en Leny
  11. Anne-Marije:
    16 augustus 2017
    Erg leuk om jullie verhaal weer te lezen vanuit het verre Nederland.
    Geniet nog van de dagen die jullie samen hebben :)